Strategie
Indiferent daca acum pleci la drum sau daca business-ul tau este deja matur, trebuie sa ai un plan, o strategie. Unde vrei sa ajungi? In cat timp? Ce resurse vrei sa aloci? Ce oameni vrei sa implici? Ce se intampla daca lucrurile merg mai repede? Ce se intampla daca merg mai lent decat programat? Fara o strategie risti sa bati pasul pe loc, sa sari de colo-colo si sa te lasi impins sau incetinit in dezvoltare de fiecare idee traznita care apare sau de fiecare proiect dificil care nu te lasa sa dormi.
Acum ai o strategie buna?
Website
Website-ul este singurul lucru care este cu adevarat al tau pe web. Pagina de Facebook, canalul de Youtube, contul de LinkedIn - sunt toate “inchiriate”, chiar daca pe termen lung (speram). La tine in website ai control. Aici trebuie sa se intample in final, totul - aici inveti cine iti este audienta, aici iti educi viitorii clienti, aici ii convertesti, aici ii loializezi (stiu, cu totii vrem asta :)). Deci, website-ul trebuie sa fie mereu in top in lista ta de prioritati. Si cand spun website, ma refer si la un website de prezentare al unei companii B2B, dar si la un magazin online. Trebuie sa mearga bine, sa se incarce rapid, sa aiba continut relevant, sa fie dinamic.
Esti multumit/a de site-ul tau?
PPC
Vrei-nu-vrei, trebuie sa atragi trafic pe site-ul tau - altfel de ce ai mai citi aceste randuri, nu? Una dintre cele mai eficiente metode (daca este facuta corect) este PPC - sau Pay Per Click - sau anunturile platite. Care vin intr-o varietate de forme si culori - anunturi in motorul de cautare - Google Ads, Bing Ads, anunturi in reteaua de Display Google, anunturi in Facebook, anunturi in Youtube, anunturi in Yahoo (sau Oath acum), etc, etc. Fiecare are farmecul si regulile lui. Fiecare are efecte directe si efecte secundare (nu este neaparat ca la medicamente, de cele mai multe ori efectele secundare aici sunt benefice). Esenta este ca te pot ajuta ca intr-un timp scurt sa devii vizibil online.
Cum stai cu campaniile PPC?
Content
Sau mai romaneste, continut. Adica informatiile din site-ul tau. Ai auzit de zicala “Content is King”? Fara continut, poti face cate ceva, dar nu foarte multe. Pe un continut de calitate se construieste site-ul tau si tot pe el se bazeaza SEO, Social Media, Mail Marketing si asa mai departe. Daca nu ai continut de calitate, daca nu ai ceva care merita povestit, ce transmiti prin newsletter? Pe ce sa “faci” SEO? Ce pui in social media? Poze cu pisici si bebelusi? Cum iti bei tu cafeaua in fiecare dimineata? Ai nevoie de continut.
Pe o scara de la 1 la 10, cum stai la capitolul content?
SEO
Google rules, punct. Sunt din ce in ce mai multe statistici si estimari si din cele mai vechi timpuri (adica acum cativa ani pentru ca toata industria este tanara) si pana azi se demonstreaza din nou si din nou ca daca nu esti printre primii in rezultatele de cautare Google, pierzi foarte mult potential. Iar daca nu esti in prima pagina - multi spun ca nu existi. Ce faci? SEO! Adica Search Engine Optimization, sau optimizare pentru motoare de cautare. Sau altfel spus - faci tot posibilul ca paginile importante din site-ul tau sa apara cat mai sus in rezultatele organice. SEO are multe fatete - tehnic, continut, onsite, offsite. Conteaza cat de bine este structurat site-ul, conteaza cat de relevant si consistent este continutul, conteaza cat de repede se incarca, conteaza cat de bine merge varianta de mobil, conteaza ce legaturi exista intre site-ul tau si alte site-uri de pe web.
Cum arata site-ul tau la o cautare?
Toata lumea trimite newsletter. Bun, rau, exista. Pentru ca toti specialistii spun ca mail marketingul produce cea mai mare rata de conversie. Insa ce nu prea se citeste printre randuri, este ca mail marketingul solid produce o rata mare de conversie. Putini sunt cei care au o politica consecventa si solida de constuit baza de date cu mailuri. Si mai putini se uita sa analizeze comportamentul celor care primesc aceste mailuri. Si si mai putini segmenteaza acea baza de date. Si mult mai putini reusesc sa personalizeze comunicarea cu acesti oameni. Cam aici trebuie sa ajungi ca sa ai o rata mare de conversie?
Cand ai trimis ultimul newsletter? Ce rata de conversie a avut?
Social media
Toata lumea este pe Facebook. Toti profesionistii sunt pe LinkedIn. Tinerii sunt pe Instagram. Cel mai probabil toate afirmatiile sunt corecte. Asta nu inseamna neaparat ca sunt interesati sa vada mesajul tau comercial sau ultra-comercial, servit in mod elegant de 3 ori pe zi. Sau ca vor sa cumpere, dupa ce vad respectivul mesaj. Social media este in primul rand despre social - adica despre socializare, despre comunicare si crearea de canale de comunicare cu oamenii si intre oameni. Social media poate fi puternic, daca este folosit “corect”.
Tu cum postezi pe Facebook?
Cum? Asta este tot ce faceti?
De fapt, nu. Cele de mai sus sunt insa probabil cele mai importante directii pe care lucram zi-de-zi. In realitate, facem mult mai multe. Pornim de la discutia cu tine, identificam obiectivele, provocarile si nevoile tale, consturim cadrul, planul, strategia, ne alegem impreuna instrumentele de lucru, ne impartim sarcinile - ce facem noi si ce faci tu (da, trebuie sa faci si tu cate ceva, chiar daca ai venit aici sa “externalizezi”) si in final ne punem pe treaba. Si apoi avem grija sa te tinem la curent cu ce se intampla si sa ne sfatuim periodic in asa fel incat sa ne asiguram ca ceea ce facem se aliniaza cu asteptarile si obiectivele tale. Pentru ca in final, marketingul online este despre business, este o parte a afacerii tale, iar tu esti cel care conduce afacerea.